Reprenc aquest intens i estimulant debat que estic mantenint amb Lluís
Alemany, al voltat del corcó, el mal o almenys un dels mals que assoleix la
societat occidental en els nostres temps. A El
sexe dels àngels, Lluís estableix el següent raonament:
1) Tot el pensament occidental respon a la lògica, i tot el pensament
semita respon a la religió. (Nosaltres a les societats occidentals disposàvem
d’un raonament mental basat en la lògica .../... Per al món semític original, i
entenem per això el judaisme, car el cristianisme i el posterior islam no són
sinó derivacions del tronc original, la religió és en canvi tot i no només
part.)
2) Els occidentals han abandonat la lògica, el seu pensament original, i
l’han substituït per la religió d’origen semític. (Vegem també com mentre les
societats occidentals van estar imposades al mode de pensament religiós de
tipus semític abandonant la lògica grecoromana...)
3) La substitució de les estructures de pensament basades en la lògica
occidental per les de la religió semítica porten a la decadència d’occident
(...després de l’adopció del cristianisme a l’Imperi Romà per Constantí el 335,
que l’evolució i l’alfabetització massiva es frenen. .../... El corcó és per
tant occidental, per haver abandonat les estructures de pensament pròpies per
adoptar-ne d’alienes.)
Modestament, estic en total desacord amb aquestes afirmacions. Si és cert
que des del món occidental ha hagut un intent de buscar explicació del món
mitjançant la lògica, però aquest intent no sempre han sigut assumits per la
majoria o han format part de la cultura popular o de masses. Més aviat al
contrari, ha sigut qüestió d’unes persones que sovint es veien marginades, o
perseguides. El pes de la religió a l’època grega no era tan poc rellevant com
afirma Lluís, de fet Sòcrates va ser condemnat per impietat. I no sols ell,
també Aristòtil i Anaxàgores, aquest darrer per dir que el Sol era una bola de
ferro ardent, encara que la seua condemna no va tenir un final tan tràgic com
la de Sòcrates. Però a més a més, la lògica té trampes també, hi ha sofismes,
hi ha fal·làcies, hi ha apories... I tant en el pensament antic com més recent,
moltes suposades veritats lògiques no són més sofismes, fal·làcies, oxímorons,
o trucs de mags dialèctics directament.
Per una altra banda, des de posicions religioses també s’ha fet servir la
lògica grecoromana per a justificar postulats merament religiosos, ja siga Sant
Agustí o Sant Tomàs, ja siguen els filòsofs medievals àrabs, com Al-Farabi,
Avicena, Averroes, etc. A l’Edat Mitjana els estudis dels grecs fets per
aquests i altres filòsofs islàmics eren molt més brillants que els que feien
els occidentals –ja en decadència cristiana(?)-. Ahí trobem la lògica i la
religió juntes de la mà, encara que siga difícil d’entendre.
Més endavant la lògica acaba convertint-se
en Raó, amb el pensament il·lustrat. La Raó es contraposa a la Fe, però aquest
fenomen no és ni nou ni exclusivament occidental. Més bé, a primer cop de vista
podem observar que és un fenomen que depén exclusivament de una civilització,
d’una religió, d’una societat... o d’un moment històric. Podríem afirmar que
les oscil·lacions pendulars entre Raó/Fe depenen de l'estadi d’evolució social
d’una determinada societat, així com més desenvolupades siguen les societats
més inclinades estan a la Raó i menys a la Fe. Això ho podem veure a on i
quan es desenvolupen els pensaments filosòfics al llarg de la història i en
quines societats apareixen. A l'Edat mitjana, al món àrab es desenvolupa un
pensament filosòfic més potent que a Europa, perquè durant el Califat de Bagdad
i de Còrdova, les societats són molt més evolucionades que a Europa. El
Renaixement es produeix quan la societat europea evoluciona substancialment. I
això que només ens limitem a la cultura occidental i islàmica, no mirem la
xinesa o l'índia, on segur que observaríem els mateixos moviments pendulars.
Però més enllà dels moviments pendulars al llarg de la
Història, no podem oblidar que la societat occidental actual és el resultat de
totes i cadascuna de les etapes anteriors. I que l’etapa actual té les seves
pròpies característiques. Lluís erra, a parer meu, quan afirma
“El corcó és per tant occidental, per haver abandonat les estructures de
pensament pròpies per adoptar-ne d’alienes. A cada poble i visquent amb
llibertat li deurien bastar les seues pròpies estructures (o llengües) sense
imposicions foranes.”
Erra perquè les estructures de pensament pròpies no són
només les de la lògica grecoromana, la cultura judeocristiana forma part de
l’estructura, dels fonaments, dels pilars i de la jàssera. La cultura
grecoromana ha tingut una importància cabdal, però el pensament grec només va
aparéixer cinc segles abans que el cristià, i l’Imperi romà es consolida només
50 anys abans que el naixement del cristianisme. Els pobles gals i germànics,
abans de ser conquerits per Roma, no tenien ni la més mínima idea que era l’Organon d’Aristòtil. Els gals tenien els
seus druides, els germànics i eslaus tindrien els seus sacerdots també, però
dels filòsofs grecs de segur que no sabien res. L'extensió del pensament
religiós judeocristià i de la lògica grecoromana, van anar junt de la mà amb
l'imperi romà. L’edifici es fa amb tots dos materials.
Així doncs, podem
concloure que el corcó d’Occident no està per assumir quelcom que és alié,
religió semítica, i abandonar el que és propi, lògica grecoromana. El corcó
està en el predomini d’una ideologia, que suposadament basada en la Raó i
lògica, s’ha tornat dominant, una ideologia que per irreal i il·lògica no ens
satisfà. Una ideologia que imposa un model social, polític i econòmic que s’ha
tornat, no sols dominant, sinó que és l’únic. El corcó occidental és una lògica
il·lògica.
Òskar "Rabosa"
Òskar "Rabosa"
2 comentaris:
Cal donar-te la raó i per tant ho faig.
No es tracta de tenir raó, la raó on está? Chi lo sa?
El més important es poder tenir debats tan interessants com aquests.
Per això, i no perquè em dones la raó: GRÀCIES!
Publica un comentari a l'entrada