Un dels llibres
que, d’oblidar-lo quan vas a una illa deserta, et costaria tornar nadant per
recuperar-lo, és la Commedia de Dante
Alighieri. Més de díhuit mil versos no és poca cosa... A gust meu, el llibre
més gran i més divertit de llegir mai, i el pose junt a les quatre o cinc grans
obres clàssiques de referència. Dante n’és el protagonista, junt a Virgili,
d’un viatge que va des de l’Infern fins al Cel, passant pel Purgatori.
L’autor situa en
cada nivell, i en cada espai, els personatges del seu temps, i els anteriors,
segons considera que en són mereixedors. Però hi ha unes poques estrofes que
capten l’atenció del lector, en el llibre V, si no recorde malament; és la de
dos figures que s’entreveuen entre les tenebres però que tenen un no-sé-què de
peculiar. Dante observa un xic i una xica diferents a la resta i pregunta.
Paolo i Francesca
responen amb una sola veu, la de Francesca, a la pregunta del poeta florentí.
He buscat els versos que ens commouen:
«Amor, ch’a nullo amato amar perdona, « L’amor, que obliga a més
amor l’amat,
mi
prese del costui piacer sì forte, l’atragué cap a ell
amb tanta força
che,
come vedi, ancor non m’abbandona. que encara no m’ha abandonat, com veus.
Amor
condusse noi ad una morte.
L’amor ens
va dur a una sola mort,
Caina
attende chi a vita ci spense.» i a qui ens matà, l’espera la Caïna.»
Al mateix Infern,
en el cercle on romanen els luxuriosos, hi ha uns pocs versos que recordarem
sempre, enmig dels díhuit mil restants. Però, ho farem perquè són les línies
més humanes que trobarem a la Commedia.
L’amor cortés no es podia deixar de banda una volta superat el laïcisme per la
religiositat, com tampoc es podia deixar de banda la figura de Virgili per
tractar la nova època medieval. Ni l’amor ha estat sempre pecat ni el
cristianisme ha existit des de l’inici dels temps.
Dante recupera
Virgili en una obra bàsicament religiosa atorgant-li la tasca de guia perquè,
sempre, en una casa hi ha pilars que no es poden tombar o s’ensorra l’edifici
sencer. Però, la Commedia és, també,
una història d’amor on Dante busca Beatriu, incansable, i la troba al costat
del Pare, al mateix Cel. L’amor de Dante s’ubica al lloc més alt de la bondat
però, com amb Virgili, eixe amor no es pot entendre només com un fet cristià.
Atordit, a l’Infern,
Dante, després d’escoltar Francesca, segurament va pensar que tot no era
obscuritat en eixe l’espai de sofriment etern.
«Amor, ch’al cor gentil ratto s’apprende, «L’amor, que en cor gentil pren
aviat,
prese
costui de la bella persona es va encendre
en aquest, per la bellesa
che
mi fu tolta; e’l modo ancor m’offende.» el
meu cos; i és com una ofensa encara.»
El cos, per a Francesca, era un destorb a l’amor
vertader, o una ofensa, com diu ella. Ara, les seues ànimes romandran juntes,
eternament, sense els cossos i sense la bellesa de l’aparença però, entre tant
de foc i tant de sofriment, la flama de l’amor els seguix il·luminant entre
tants i tants, fent-los perceptibles fins i tot per al poeta. El sabor amarg de
l’Infern s’impregna de la dolçor mentre Dante camina, amb Virgili, cap al
Purgatori. A més, tot i que ja no hi tornen a aparéixer, en els cants, estic
segur que Dante, en vore Beatriu, els va tornar a recordar i, ho va fer pensant
que ha valgut la pena pagar el preu que paguen; i pagaran!
A Maika, per animar-la que llija en
italià.
Salvador Sendra Perelló
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada