Llegia l’altre The new Atlantis (La nova Atlàntida),
l’obra de filòsof anglés Francis Bacon (1561-1626). Aquesta és una de les grans
utopies clàssiques, però al contrari que Utopia de Thomas Moore, o d’altres
clàssics, no es centra en les qüestions polítiques i socials. El que fa utòpica
la societat és el coneixement científic i tecnològic, el que va que aporta
millores a la societat d’aquest país fictici anomenat Bensalem. Bacon avança
aparells i tècniques que encara no es somniaven a la seva època: submarins,
micròfons, fer créixer fruits artificialment, sabors artificials, microscopis
per anàlisis de sang, etc.
No és nou el tema, més
bé des de l’antiguitat l’home ha tractat de millorar mitjançant el coneixement
científic i la tecnologia la seua vida. Però no és fins el s. XX que s’ha fet
un salt un salt quantitatiu important. El desenvolupament de la informàtica ha
estat una revolució, la Nova Atlàntida 2.0., que supera la imaginació de la
visió clàssica ciència i la tecnologia de Bacon a la seua Nova Atlàntida.
D’ençà el desenvolupament ha sigut vertiginós. Tant és així, que en el 1965
George Moore va afirmar que
aproximadament cada dos anys es duplica el número de transistors en un circuit
integrat. Això implica que el desenvolupament referit a la tecnologia,
especialment als ordinadors i a la intel·ligència artificial té un creixement
exponencial.
Eixe creixement
exponencial, ha portat a una altre concepte, el de singularitat tecnològica.
Açò és, el despertar de una superintel·ligència sobrehumana, fet que podria
donar-se mitjançant diversos camins: a) Mitjançant ordinadors tan potents que
arriben a “despertar” una superintel·ligència artificial; b) una xarxa
d’ordinadors que “despertaran”; c) la connexió d’ordinadors i ser humans en
xarxa creen una superintel·ligència; d) La tecnologia fa millorar la capacitat
intel·lectual dels esser humans. Una vegada creada aquesta superintel·ligència,
el progrés científic i tecnològic serà infinit i encara molt més vertiginós.
Aquest despertar ha sigut tractat a la cultura popular en nombrosos llibres i
pel·lícules. Pel·licules com, Jo, Robot,
Terminator, Matrix, 2001: a space odyssey...
mostren una visió distòpica de les superintel·ligències artificials. Una visió
escèptica que comparteixen alguns científics, però també hi ha molts científics
que es mostren optimistes, perquè les tecnologies milloraran la vida de l’Esser
humà. Visions com la de l’escriptor Isaac Asimov, qui va arribar a formular les
tres lleis de la robòtica, per evitar que les màquines arriben a perjudicar a
l’Esser humà.
Lligat al
desenvolupament tecnològic va aparèixer un corrent de pensament anomenat:
Transhumanisme. El transhumanisme té com objetius, mantenint els principis de
la Ilustració de raó i ciència, superar l’estat actual de l’Esser Humà
mitjançant la ciència i la tecnologia. Superar les malalties, l’envelliment i
millorar les capacitats físiques, intel·lectuals i psicològiques de l’Esser
humà. Tracten de guiar la evolució humana, per arribar al proper estadi
evolutiu de la mà de la ciència. No sols es tracta de fer servir la genètica,
que també, sinó també altres ciències com biotecnologia, la nanotecnologia,
etc. El terme transhumanisme va ser emprat per primera vegada per Julian
Huxley, germà de l’escriptor Aldous Huxley, i net Thomas H. Huxley, un dels
principals defensors de la eugenèsia i el darwinisme social. Segurament Aldous
no compartia aquesta visió, per això va escriure Brave New World (Un mundo feliz), com una societat distòpica. Una
visió negativa de la transhumanitat, es pot veure també a la pel·lícula Gattaca, on es deixa espai i esperança
per al humà encara. No obstant, els suposats beneficis i els projectes dels
transhumanistes, així con la seua filosofia es poden llegir a una web anomenada
Humanity+ (deixe baix el link). Francis Fukuyama, autor del que hem parlat molt
en aquest blog pel seu llibre The end of
the history, ha dit que el transhumanisme és una de les idees més
perilloses del món. Jo vos convide a que investigueu més sobre el tema per
fer-vos el vostre propi criteri.
Davant el progrés
tecnològic sempre hi ha dos visions: una utòpica, millorà la vida de l’Esser
humà com espècie i com individus, aportant més benestar i alliberant-nos de
tots els mals; una distòpica, on la majoria dels Esser humans en són
perjudicats, bé esclavitzats, bé patint perquè les millores només afecten a uns
pocs i els altres al veure’s privats de les millores acaben en molt més
sofriments, creant desigualtats socials –com en la pel·lícula In time.
Fins ara he tractat de
ser descriptiu, i no vessar la meua opinió. Però, ja ha arribat l’hora. I jo
sóc escèptic amb les dues vessants d’aquest tema. En primer lloc, escèptic en
que es puga crear una intel·ligència artificial que “desperte” que siga
conscient de sí mateixa, i escèptic en que mitjançant la ciència i la
tecnologia arribem a una post-humanitat o trans-humanitat. Però, no ho veig
improbable del tot. El que sí sembla molt improbable, i amb això sóc més
escèptic, si aquests fets arriben a produir-se, és molt difícil que siga en
benefici de la humanitat. Tal
i com es desenvolupen els fets, tal i com està instaurat aquest sistema, els
beneficis seran d’uns pocs i per a uns pocs. Difícilment les
millores estaran a l’abast de tothom. És més probable que les millores siguen
en benefici d’unes elits, un món a l’estil a Brave New World (Un mundo feliz), o que estiguen al servei de grans
corporacions, com a Blade Runner.
Per a que les millores
arribaren a tot el món, sense distinció de cap tipus, s’hauria de democratitzar
tant la tecnologia com l'energia. Caldria una societat socialista, on tots
tingueren igual accés a la tecnologia i que tot el món es beneficiés per igual.
A dia de hui res d’això es així. L'energia està controlada per unes poques
dictadures, al dictat de les grans corporacions dels EUA. La tecnologia també
està en mans d’unes poques corporacions, moltes d’elles de l'anomenat complex
militar nord-americà. De socialitzar els avanços tecnològics ni se'n parla, al
contrari de l'únic que es parla és de negocis lucratius, de capitalisme que
incrementa les diferències. És per això que les perspectives no són molt
optimistes, al menys jo sóc gens optimista en aquest sentit.
Vosaltres què en
penseu?
Oskar “Rabosa”.
Links relacionats:
A HISTORY OF TRANSHUMANIST THOUGHT
Nosotros, robots -
Economía Directa / Colectivo Burbuja
What is singularity?
- Venor Vinge
Transhumanismo
Humanity+
Transhumanty – Francis Fukuyama – Foreign Policy
2 comentaris:
Jo des de sempre he estat interessat en la cibernètica com una ciència que compren qüestions fins ara filosòfiques com ara la lògica... en contra del pensament de que la cibernètica era una pseudo-ciencia estrictament mecanicista, reaccionaria e inútil...
Hola Pere, no crec que siga un pseudo-ciència, és més la cibernètica juga un paper clau en l'arribada (?) de la singularitat tecnológica. Però al igual que el conjunt del pensament científic i del desenvolupament tecnòlogic, el gran repte és com socialitzar-lo, com democratitzar-lo (per emprar una expresió que Jeremy Rifkin fa servir per l'energia), perquè arribe a tot el món per igual.
Gràcies pel comentari.
Publica un comentari a l'entrada