El segle XXI serà
religiós o no serà, esta frase d’André Malraux quan era Ministre de Cultura
francès, va aixecar polèmica. De fet, esta frase era un cant a la regressió en
un moment en el que el món després de l’immens salt tecnològic del segle XIX i
que encara continuava a tota màquina el XX, semblava dirigir-se cap a una
tecnificació i racionalismes sense límits. Se’l va interpretar com al típic
intelectual francès que vol guanyar protagonisme a qualsevol preu, encara que
siga postulant coses increïbles o que no van amb la lògica dels temps...
Tanmateix, el temps sembla haver-li donat la raó...
Un altre autor francès,
Maxime Rodinson crec, i no anem a atabalar al lector amb concrecions, va
afirmar que el terrorisme era la tos que patia l’Islam a l’intentar engolir la
modernitat. Ara mateix, al si dels estudis islàmics, hi ha dues corrents
contraposades, la primera apunta a que l’Islam està en procès de laïcització en
general, i que esta laïcització quallarà quan cresquen les noves generacions
que han tingut accès a les noves tecnologies com la resta de joves del món. Si
pensem que l’anomenada Primavera Àrab del 2011, el rosari de revolucions
alliberadores de dictadures, va ser un fenòmen majorment juvenil i narrat més
amb noves tecnologies de xarxes socials que amb els mass media tradicionals,
apegats al poder, poden tindre raó. L’altra corrent, en canvi, diu que l’Islam
no s’està laïcitzant ni va a fer-ho en un futur immediat sinó que per primera
volta després de molts segles de decadència, està trobant unes formes pròpies,
noves però basades en la tradició, cosa que simplement, com el postulat de
Malraux, semblava impensable algunes dècades enrere, quan els lluitadors
musulmans lluitaven per l’alliberament de poders colonials i l’adveniment de la
democràcia, de manera semblant a com podien fer-ho a l’Amèrica Llatina o el
Sud-est Asiàtic.
Allò cert i en la qual
cosa coincideixen ambdues corrents és en el fet que l’Islam ha patit una llarga
sèrie de segles de desfeta i desprestigi. Eixe mateix desprestigi és el que fa
que la gent tanque files al voltant de la seua identitat, a la que sent
amenaçada i crega que és lícit per exemple occir periodistes satírics atès que
representen al Profeta, fet prohibit, o es burlen de la seua obra, acte també
prohibit, com en el Cristianisme, el primer manament del qual no és no robaràs
o no mataràs, sinó no mencionaràs en nom de Déu en và.
Això però no ha estat
sempre així, i es pot dir que l’Islam comença a ser intolerant al segle XIII,
quan ja porta segles de patir els atacs dels cavallers cristians de les Croades
o el fulminant atac dels mongols de Hulaghu, que van destruir la fabulosa
Bagdad de ciència i tolerància. Com a exemples de tolerància, vegem el cas
d’Abu Allah’ al-Marri, un poeta ceg i rabiosament racionalista dels segles
X-XI. Abu Allah’ al-Marri, ja va xocar –i sense majors conseqüències i d’ahi la
tolerància-, els seus contemporanis, quan va afirmar que això d’adorar a Allah
era fàcil i que igual podien fer-ho amb ell mateix... Quan li van preguntar cóm
gosava dir tal cosa va respondre que repetiren el seu nom durant segles a les
mesquites i ja veurien ja... Després, per acabar d’adobar-ho, va dir que el món
es dividia entre els homes intel·ligents i sense religió i els religiosos,
sense intel·ligència...
Segons ell, només la
raó li havia evitat de cometre actes dolents als quals els instints el duien i
els profetes i totes les seues Revelacions no eren més que xerrameca per
alterar la vida de la bona i crèdula gent que en tot moment ha existit. Abu
Allah al-Marri, després de sojornar llargament a Bagdad, va tornar al seu poble
natal de Marri a Síria, per morir tranquil·lament. L’Islam encara no es sentia
amenaçat, encara no havia motiu per a cremar públicament els llibres d’Ibn
Rushd /Averroès a les places públiques de Córdoba... Això però mereix tot un
capítol propi.
Lluís
Alemany Giner
Bucarest a 22 de febrer
del 2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada