dijous, 16 d’abril del 2020

INFORME PISA


Aulas Vacias | Mateo Bueno Abogado
S’acaba el curs i comença el rebombori; realment, poques coses de trellat s’escolten i, si els pares i mares, el professorat i l’administració, no en tenen, de trellat, com volen que l’alumnat en tinga? Impossible, vaja!

La intenció, per bona que siga, decau des del moment que no es pot planificar el curs perquè no hi ha dates ni procediments clars, i açò ho hauria de saber tant la Conselleria com el Ministerio, que només fan que demanar al professorat tota mena de planificacions, tant en les oposicions com al llarg del curs. I, sense saber les dates, no es pot planificar.

La docència telemàtica no l’aprén el professorat d’un dia per l’altre. L’alumnat que no ha escollit este tipus de cursos, tampoc hi està preparat. A més, hi ha l’escletxa que separa les famílies amb accés a les noves tecnologies i les que no. La docència, recordem, és presencial a l’ESO, al Batxillerat i a Primària.

La matèria que s’incorpora des de la restricció de les classes presencials deixarà de ser avaluable i, per tant, no deu ser fàcil explicar a l’alumnat que faça una faena que no aprofita per a res, o per a ben poc.

La separació dels infants i els adolescents de la pantalla per això que diuen sobreexposició és altre cas paradigmàtic de tota esta mena de despropòsits que, d’una banda, proposa que la gent passe menys temps davant de l’ordinador, el telèfon o la tauleta i, d’altra, hi envies tota la tasca docent i, com ja he escrit abans, inservible. O una cosa o l’altra.

Finalment, i si atenem els resultats de l’informe PISA d’any rere any, hi ha una manca de comprensió lectora amb tendència a recaure més encara i, si m’apreten una mica més, hi podria ficar d’expressió, tant oral com escrita –però crec que açò no s’avalua— que es podria solucionar, en part, aprofitant el confinament, i només cal fer que l’alumnat llija i escriga! Mireu si és fàcil.

Salvador Sendra